http://mm2austria2012.blogspot.com/p/kaart.html

o n z e c a m p e r


Sinds april 2013 rijden we deze Globecar buscamper. We hebben hem (zoals ook onze vorige campers) vanuit Duitsland ge├»mporteerd. 

Na onze twee vorige half integraal campers wilden we heel bewust een buscamper.
Enkele redenen: 
- stevige stalen carrosserie en opbouw, dus geen kans op lekkage van naden.
- compacte afmetingen, vooral in de breedte.
- minder opvallend als camper.
- sportief rijgedrag.
- goeie 'doorlucht' mogelijkheid (achterdeuren en schuifdeur).
- gevoel van ruimte door de grote schuifdeur.

De 'bus' is redelijk onherkenbaar als camper(bus) en dat vinden we prima zo. Vrij van 'deco's'; fabrieksstickers, logo's en typeaanduidingen zijn bewust achterwege gelaten bij levering af fabriek in 2010. 

Voor de camperaars en andere ge├»nteresseerden:

Globecar type Globescout. Geproduceerd door Dethleffs.
3.0 liter diesel 156 PK met een 6-bak automaat Manuele schakeling mogelijk.
Gemodificeerd verzwaard onderstel:
Goldschmitt veren M5 en M9 die ervoor zorgen dat de wagen wat hoger staat dan standaard en ook zwaarder belast kan worden. De wagen was in Duitsland 'aufgelastet' tot 3850 kg, maar vanwege onze rijbewijzen B/E hebben we hem bij import terug laten keuren tot 3500 kg. 
Ook niet-standaard zijn de 17 inch lichtmetalen CW velgen met 235-60-17 banden die de wagen nog eens 2 cm hoger zetten. Uiteraard alles TUV- en RDW-gekeurd en toegelaten.

Volautomatische schotel (Alden), 2 ontvangers, 2 TV's (ja, ze zaten er nou eenmaal in...), zonnepaneel 100w, Steca PR1010 laadregelaar, 2 x hh accu 90A, omvormer 2000W, gas/rook/CO-melders, achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter. Trekhaak (maximaal trekgewicht 2500kg).

We hebben inmiddels onze bus ruim kunnen testen en kunnen nu wel zeggen dat een buscamper (of camperbus) echt ons ding is.
De enige volgende grote verandering zou een 4WD drive zijn op basis van bijvoorbeeld een Toyota HZJ79 of een Iveco Daily.


Maar voorlopig gaan we met dit ding hopelijk nog heel lang blij, gelukkig en gezond op pad.


Geen opmerkingen: