zaterdag 16 mei 2015

wakker worden in Beuningen
N    E
KM 41520

We hadden gisteren de camper al volgepakt, met uitzondering van belangrijke documenten en kostbaarheden als laptops, tablets en fotospullen.

Om negen uur staat, zoals gebruikelijk,elk jaar, het afscheidsontbijt gepland bij Tonnie & Thea, de ouders van Monique. ‘n Zus-van-Michel Ria en ‘n-zus-van-Monique Paula zullen er ook zijn.
Op vijf minuten na halen we de planning. De van tevoren gesmeerde en belegde broodjes halen dat echter niet want eenmaal aangekomen bij T & T komen we erachter dat die nog thuis liggen. Gelukkig is het slechts vijf minuten heen en weer.
Met de gevulde eitjes van Tonnie en de verse aardbeien met slagroom van Thea wordt het ontbijt wederom een feestmaal. Tot bijna overmaat komt Tonnie ook nog met hapjes als prikkers-kaas-met-gember e.d. op de proppen, en ...
wordt het nog lastig om alles voor de geplande vertrektijd van 10:00 uur te nuttigen.
Het afscheid is zowaar nog intensiever dan de maaltijd. Vooral Thea heeft er zoals gewoonlijk veel moeite mee om Monique te laten gaan voor vijf weken. Het eveneens zoals gewoonlijke grapje van mij dat we pas over twee maanden terug komen valt zoals ook gewoonlijk niet in de smaak.
Uiteindelijk laten ze ons om half elf los en gaan we op pad.

Via de A73 en voorbij Venlo de A61/E31 rijden we zuidwaarts. Voorbij Mannheim nemen we de E35 richting Freiburg/Basel. Net voorbij Freiburg warmen we de resterende helft van de gisteren gemaakte pasta op en besluiten we toch maar door te rijden naar de St-Gotthard-pas. Dat zat eigenlijk niet in de planning maar de reis verloopt zo voorspoedig dat we die 100 kilometer nog maar meepakken.

Als het enigszins kan proberen we altijd op de heen- en/of terugweg naar en van Griekenland boven op de St-Gotthardpas te overnachten. Of dat wel of niet lukt is vooral afhankelijk van de wel of niet sneeuw.

En helaas lukt het nu dus ook niet; de pas is gesloten.

Nou ja, dan rijden we in ieder geval alvast maar door de tunnel. Die kunnen we maar beter gehad hebben. Anders weet je maar nooit op zondagochtend.

Er is een prima camperplek voorbij de tunnel bij het Airolo liftstation. In 2013 hebben we er ook overnacht toen we in oktober vanaf Griekenland kwamen.
We komen er nu in het donker aan (21:30u) en vinden een plek bij nog drie andere campers.
800 kilometer gereden vandaag. Het ging super allemaal. De bus rijdt met zijn 3.0 l, 160 PK en automaat als een dolle natuurlijk, maar het was vooral ook zeer rustig op de weg en we hadden prachtig weer.

En treffen wij in Zwitserland meestal ‘achter de wolken valt nog meer regen’ en ‘aan het eind van de tunnel(s) is het nog donkerder’, vandaag kon het allemaal niet beter.

Een goede eerste vakantiedag dus.

Zaterdag 16 mei 2015

overnachten in Airolo St Gottardo/Andermatt-Zwitserland bij Skistation.